רמת הנגישות הפכה להיות פקטור שנבדק על ידי גוגל לשם הענקת ציון. הציון שניתן על ידי האלגוריתם של גוגל חשוב, כי הוא למעשה קובע את הדירוג של האתר בתוצאות החיפוש. ציון גבוה מאפשר לבעלי אתרים לבלוט באופן אורגני ובלי לשלם לגוגל על הקידום, בעוד ציון נמוך ימנע מהם חשיפה לגולשים רלוונטיים. עם זאת, רוב בעלי האתרים עדיין לא מכירים את הכלי שבעזרתו גוגל בודק את רמת הנגישות ואת האתר בכלל.
איך גוגל בודק את רמת הנגישות של האתר שלך?

החשיבות של הנגשת אתרים עבור גוגל

בראש ובראשונה, צריך להבין שהאלגוריתם של גוגל מייחס חשיבות לנושא של הנגשת אתרים. אתרים נגישים הם כיום לא פריבילגיה אלא חובה מוסרית וחוקית, בעיקר בגלל התרומה שלהם לציבור בעלי המוגבלויות. יתרה על כך, אתרים נגישים נוחים יותר לציבור הרחב, מעידים על מחויבות וזוכים כאמור לדירוג גבוה בכלים שמופעלים על ידי גוגל.

זה מה שהכלי של גוגל בודק

הכלי החדש של גוגל הוא בעצם עדכון של הכלי הקיים. בפועל, מטרתו לבדוק את ציון האתר בשלל פרמטרים ובהם נגישות, חווית משתמש ומהירות. אם נכנסים לעובי הקורה, רואים למשל כיצד הכלי מעניק לכל אתר אינטרנט שנבדק דרכו ציון מהירות. כמו כן, הציון מחולק לקטגוריות ומוגדר כ"מהיר", "ממוצע" או "איטי". במידה והציון נחשב על ידי גוגל לאיטי, האתר ככל הנראה לא יקודם באופן מאסיבי בצורה אורגנית.

מהם נתוני הבדיקה החשובים?

עוד לפני הנושא של הנגשת אתרים, גוגל בודק נתונים בסיסיים על ידי ניתוח דפים. הערכים של הניתוח הם אומדנים בלבד ולכן עשויים להשתנות, אז השימוש בהם צריך להיות לקבלת פרספקטיבה כללית בלבד.

מה בין מדד המהירות לזמן האינטראקטיביות

נתוני הבדיקה החשובים מבחינת הכלי החדש של גוגל הם זמן הצגת התוכן הראשוני, המהירות שבה מתמלא התוכן המוצג בדף, משך הזמן שבו הדף הופך להיות לגמרי אינטראקטיבי והפעם הראשונה שבה התהליכון (Thread) הראשי של הופך להיות פנוי מספיק בשביל להגיב לקלט. יש עוד כמה פרמטרים שמנותחים בנתוני הבדיקה, אך אין צורך להרחיב עליהם על מנת להבין את הרעיון הכללי.

האם רק מפתחי אתרים צריכים להכיר את הנתונים?

על פניו נדמה שהכלי החדש של גוגל מיועד לבוני ומפתחי אתרים. התחושה הזו היא תוצאה של שלל נתונים שאותם הכלי בודק, אך כמובן שגם בעלי האתרים עצמם יכולים להשתמש בו. במילים אחרות, לא צריכים להיות מומחים להנדסת מחשבים בשביל להבין שאתר מהיר מקבל דירוג גבוה יותר. באותו אופן, אתר נגיש מקבל עדיפות על פני אתר שלא עבר הנגשה.

מבחינת גוגל, נגישות היא חלק מהאתר

האופן שבו גוגל בודק את רמת הנגישות של האתר מעידה שוב על החשיבות של הנושא. מבחינת גוגל, אתר אינטרנט יקודם באופן אורגני רק כאשר הוא יציע לגולשים את השירות הטוב, הרלוונטי והאיכותי ביותר. היות והנגשת אתרים מרחיבה את קהל היעד של האתר והופכת אותו לזמין ליותר אנשים, בגוגל מעריכים זאת. האופן שבו גוגל מביע את הערכתו בא לידי ביטוי בכלי שבודק את רמת ההנגשה וכאמור עוד שלל פרמטרים.

הנגשת אתרים כאינטרס מסחרי

על רקע האמור לעיל אפשר גם להבין מדוע אתרים נגישים הם אינטרס של כולם. חוץ מאשר בעלי מוגבלויות שמקבלים הזדמנות לגלוש באתרים האלה בקלות, הנגשה מעניקה להם עדיפות בקידום האורגני. מבחינת בעלי אתרי אינטרנט, יש משמעות מסחרית לקידום אורגני והשימוש בכלי הבדיקה של גוגל מוכיח זאת.

גוגל נותן לך הזדמנות להתקדם

החדשות הטובות מבחינת בעלי אתרים הוא שכלי הבדיקה של גוגל מפרט מה לעשות על מנת לבצע אופטימיזציה. מלבד המלצה על הנגשת אתרים, כלי הבדיקה מראה למשל כיצד מקצרים את זמני התגובה של השרת, על איזה סרטונים לוותר ואיך לעכב טעינה של תמונות שאינן מופיעות במסך. באופן עקרוני, יישום ההמלצות של גוגל יאפשר להשיג תוצאות טובות יותר ודירוג גבוה מבחינת האלגוריתם.