המושג "קידום אורגני" מתייחס למיקום של האתר בתוצאות החיפוש של מנועי החיפוש הגדולים. למעשה, מדובר בדירוג של אתר האינטרנט במנועי החיפוש, כדוגמת מנוע החיפוש של גוגל. אף על פי שאפשר לקדם כל אתר אינטרנט בצורה אורגנית גם ברשתות חברתיות ובמנועי חיפוש אחרים, ההתייחסות המקצועית היא לרוב לגוגל – היות ומדובר בשער הכניסה המקובל לאינטרנט.

בתוך כך, לאחרונה עולות ללא מעט בעלי אתרים שאלות בנוגע לקשר בין הנגשת אתר לבין קידום אורגני שלו במנועי החיפוש. הבה ננסה לעמוד על טיבו של קשר זה, להבהיר כמה נושאים ולתקן שתי טעויות נפוצות.
הקשר בין הנגשת אתר לבין קידום אורגני

ראשית, מהי הנגשת אתרים?

על מנת להבין את הקשר בין הנגשת אתרים לבין קידום אורגני צריך ללכת צעד אחורה ולהבין מהם המאפיינים של אתר נגיש: זהו אתר שעומד בתו תקן ומאפשר לאנשים עם מוגבלויות לעשות בו שימוש נוח, מאובטח וקל. תקנות הנגישות נאכפות על ידי גורמים רשמיים מצד משרד המשפטים. למעשה, מדובר בשילוב בין חובה חוקית, מוסרית ופרקטית וגם במנועי החיפוש מבינים זאת.

בהקשר של קידום אורגני, נאמר כבר כעת כי אתרים נגישים נועדו על פי הגדרתם לשפר את חווית הגלישה עבור קהל יעד מגוון – וזהו הפרמטר העיקרי שמעניין את מנועי החיפוש בבואם לדרג את האתר שלך.

כיצד אופן בניית האתר משפיע על הקידום האורגני שלו?

אתר אינטרנט מקודם באופן אורגני כאשר האלגוריתם של מנוע החיפוש גוגל מעניק לו דירוג גבוה. הדירוג נקבע על פי שורה ארוכה של פרמטרים, ובהם זמן טעינת האתר, רלוונטיות ואיכות התוכן שיש בו, דרגת האבטחה וכן הלאה. בין היתר, מנוע החיפוש של גוגל עשוי, במקרים מסוימים, לדרג גבוה יותר אתרים נגישים גם משום שהם מספקים חווית גלישה מוצלחת למספר רק יותר של גולשים. אולם זוהי לא התמונה המלאה.

הבנת הקשר המלא בין הנגשת אתרים לבין קידום אורגני מצריכה גם הבנה בסיסית של מהות השירות שמנסה מנוע החיפוש של גוגל להעניק לגולשים: מבחינת גוגל, התפקיד של מנוע חיפוש הוא לספק לגולשים תוצאות מדויקות ואיכותיות. לפיכך, האלגוריתם בוחן פרמטרים המנבאים את מידת הרלוונטיות של האתר לחיפוש שבוצע על ידי הגולש – כמו גם את שביעות הרצון העתידית שלו מהגלישה באתר.

ומכיוון שמלכתחילה הנגשת אתר אינטרנט הולכת יד ביד עם תכנון נכון שלו – אתרים מונגשים בנויים נכון יותר, שימושיים יותר לקהל יעד רחב יותר ומקבלים ציון גבוה בהתאם.

האם תכונות הנגישות עצמן תורמות לקידום האורגני של האתר?

חשוב להבין כי הנגשת אתרים לא מקדמת אותם במנועי החיפוש. אולם יש קורלציה בין שילוב האלמנטים ההופכים את האתר לנגיש – לבין עקרונות מנחים לבניית אתרים "בריאים", שכן מתקדמים במעלה דף תוצאות החיפוש. בין אם מדובר על מבנה התוכן, על השימושיות או על הקוד הסמנטי שמגדיר לאנשים בעלי מוגבלויות (והפלא ופלא – גם למנועי החיפוש) מהו כל אלמנט בעמוד. כך שהקידום האורגני מקבל כאן חיזוק במגוון חזיתות, גם אם זו לא המטרה המקורית של הנגשתו.

אתר נגיש – מגיע ליותר אנשים

המסקנה מכל האמור לעיל היא שגם במנוע החיפוש של גוגל הבינו את החשיבות של אתרים נגישים. אתר כזה מגיע ליותר אנשים, הוא עונה על הצורך של בעלי מוגבלויות ובעזרתו ניתן להשיג יתרון יחסי מול עסקים מתחרים.