אתרים נגישים פונים לקהל יעד רחב שכולל אנשים עם מוגבלויות שונות ובהן עיוורים, מוגבלי ראייה, אנשים עם מוגבלות פיזית, בעלי מוגבלות קוגניטיבית, אנשים עם הפרעות שמיעה ועוד. מטרת ההנגשה היא כמובן לאפשר שימוש אפקטיבי בשירותים, במוצרים ובמידע שמוצעים באתר, אך זו משימה מורכבת מכפי שנהוג לחשוב.
עשה ואל תעשה בהנגשת אתר

למה משתלם להתייעץ עם אנשי מקצוע?

הדרך הטובה ביותר לדעת מה מותר ואסור לעשות בהנגשת אתרים היא להתייעץ עם אנשי מקצוע. מעורבות חיצונית עולה כסף ולכן מייקרת כמובן את התקציב, אך היא משתלמת בטווח הקצר והארוך. בטווח הקצר היא מאפשרת לבעלי אתרי אינטרנט להתמקד רק במה שהם מבינים בו ולדאוג לתחזוקה, לתפעול ולתוכן. בטווח הארוך היא עוזרת להנגיש את האתר לפי תקנות חדשות של משרד המשפטים ועל פי הסטנדרטים המקובלים בארץ ובעולם.

לגזור ולשמור: טיפים להנגשת אתרים

מומלץ להתחיל עם ההיבט האקטיבי של הנגשת אתרים ולהכיר כמה טיפים חשובים. ראשית, יש לבצע את ההנגשה על פי חוק שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלויות ובהתאם לעדכוני חקיקה בנושא. נכון להיום, תקנות השירות קובעות שעל כל אתר שנותן שירות ציבורי או מידע אודות השירות לציבור להיות נגיש – אך זה עשוי להשתנות ולהתרחב גם לסוגים אחרים של אתרים. כמו כן, מעקב אחר ההנחיות מאפשר הנגשת אתרים לפי לוח הזמנים שנקבע על ידי משרד המשפטים ומונע הטלת קנסות וסנקציות.

התאמה אישית בהנגשת אתרים

עוד טיפ חשוב להנגשת אתרים היא לבצע התאמה אישית. לא כל אתר זקוק לאותה רמה של נגישות ותקציר דרישות הנגישות יכול לסייע לבחור את הרמה המתאימה. כך למשל אפשר בחלק מהמקרים להסתפק בהנגשת אתרים בדרגה A ולקצר את משך הפרויקט, אך במקרים אחרים לא תהיה ברורה אלא לעמוד ברמה AA או אפילו AAA. ההבדל בין הרמות הוא בכמות התוכן, האלמנטים והפריטים שעוברים הנגשה ומבחינה כלכלית יש לזה משמעות גדולה.

הצד הפאסיבי של הנגשת אתרים

מן העבר השני קיימים כמובן גם טיפים שקובעים מה לא לעשות. בין היתר, אתר שאינו נותן שירות לגולשים מישראל לא צריך לעבור הנגשה. גם אתרים של עסקים עם מחזור עסקי מתחת לרף מסוים, אתרים ללא היתכנות כלכלית ואתרים נוספים עשויים לקבל פטור. בעלי אתרים שעושים את הדברים בצורה נכונה ובליווי מקצועי יידעו על הפטורים האלה ויחסכו לעצמם את הפרויקט. מצד שני, זה המקום להזכיר את החובה המוסרית של הנגשת אתרים ולא רק את ההיבט החוקי.

תוסף ייעודי: הנגשה במרחק לחיצה

תוסף הנגשה יכול להעניק לאתר תכונות מערכת ייחודיות ולהפוך אותו לנגיש יותר עבור ציבור בעלי המוגבלויות. התוסף עצמו הוא אמנם רק חלק מתוך כלל הפעולות שיש לבצע לצורך הנגשה מלאה, אך הוא עובד בצורה אוניברסאלית וללא תלות במערכת שבה האתר בנוי. בעלי אתרים שעושים שימוש בתוסף משיגים הנגשה מיידית בסיסית בלחיצת כפתור וכך מתקרבים ליישור קו עם החברות, התאגידים ונותני השירותים הגדולים במרחב המקוון.

לא לשכוח את האפליקציות

ברשימת כללי עשה ואל תעשה בהנגשת אתרים שמור פרק מיוחד לנושא של האפליקציות. בסופו של דבר, אי אפשר לתאר את השימוש באינטרנט בימינו בלי להזכיר את האפליקציות ולכן גם הן חייבות על פי חוק לעבור הנגשה. מנגד, מדובר רק באפליקציות שהן אמצעי למתן שירות או מידע אודות השירות. הנגשת האפליקציות מתבצעת לפי תקנה 35 ובהתאם לתקן 5568 של מכון התקנים, באופן שרלוונטי למערכת ההפעלה. עם זאת, הדרישה בחוק היא לביצוע הנגשה במערכות הפעלה מרכזיות וב-2 מערכות הפעלה לפחות. חשוב לציין, כי שירות ותוסף הנגישות iAccessibility מעניק הנגשה לאתרים אינטרנט ובלבד ולהנגשת האפליקציות, יש לפנות לספק מתאים.

הכנת תקציב לקראת הנגשה

הקושי העיקרי בהנגשת אתרים הוא שמצד אחד צריך להקפיד על הוראות החוק וכללי הנגישות, אך מצד שני לנסות לחסוך בהוצאות. כמו כן, ההנגשה היא חובה מוסרית וחברתית ולכן בעלי אתרי אינטרנט משקיעים בה זמן ומשאבים. לפיכך, הטיפ האחרון שכדאי לאמץ לקראת הנגשה הוא להכין את מסגרת התקציב: עדיף כאמור להעביר את האחריות לידיים של אנשי מקצוע ורצוי להקצות לכך סכום מתאים.

על מנת לסייע לך ליצור את סביבת הגלישה הנכונה גם עבור בעלי מוגבלויות, פיתחנו שירותי הנגשה ייחודיים לכל אתר וגם תוסף נגישות שנקרא iAccessibility‏ שבכוחו לחסוך לך זמן וכסף. התוסף ישרת את האתר שלך במגוון אספקטים הקשורים להנגשת אתרים ושירותי ההנגשה המלאים, יעניקו לך את השקט. פנה אלינו עוד היום: support@iaccessibility.co.il או התקן תוסף נגישות כבר היום בצורה קלה ופשוטה.